Sinar Cahaya Ayat al-Kursi


Hikmah ayat al-Kursi mengikut hadith-hadith:

Barang siapa membaca ayat al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, Allah S.W.T. mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga Subuh.

Barang siapa membaca ayat al-Kursi di akhir setiap sembahyang fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah S.W.T. hingga sembahyang yang lain.

Barang siapa membaca ayat al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah S.W.T. akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

Barang siapa membaca ayat al-Kursi di akhir setiap solat fardhu, Allah S.W.T. menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi-nabi, serta Allah melimpahkan rahmat padanya.

Barang siapa membaca ayat al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah S.W.T. mengutuskan 70,000 malaikat kepadanya -- mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

Barang siapa membaca ayat al-Kursi di akhir sembahyang, Allah S.W.T. akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid.

Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan, nescaya Allah S.W.T. berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun sepotong ayat..."

"Utamakan SELAMAT dan SIHAT untuk Dunia-mu, utamakan SOLAT dan ZAKAT untuk Akhirat-mu."
Previous Post Next Post